أبدأ البحث

أقرب فنادق لمترو التحرير

 أقرب فنادق لمترو التحرير
 

أقرب فنادق لمترو التحرير

 

الإقامة في واحد من أقرب فنادق لمترو التحرير هتسهل عليك الوصول لأي منطقة في القاهرة الكبرى، سواء مصالح حكومية ولا مناطق سياحية ولا ترفيهية وحتى المدن الجديدة بالإضافة طبعًا لإطلالة مذهلة على النيل ووصول سريع للأهرامات.

وميدان التحرير هو أكبر ميادين القاهرة وكان اسمه في البداية خالص ميدان الإسماعيلية نسبة إلى الخديوي إسماعيل، وبعدين أصبح اسمه ميدان التحرير نسبة إلى التحرر من الاستعمار الإنجليزي بعد ثورة 1919، وتم استخدام الاسم رسميًا بعد ثورة يوليو 1952.

بعد اغتيال السادات في 1981 أطلق اسمه على الميدان وعلى محطة المترو الرئيسية فيه اللي هي محطة مترو السادات، ولكن الاسم الأكثر شيوعًا ليه هو ميدان التحرير وهو شبه ميدان شارل دجول في فرنسا تمامًا، وهنتعرف مع بعض على أقرب فنادق لمترو التحرير لأفضل إقامة في القاهرة.

  

kerotel egypt من أقرب فنادق لمترو التحرير

أقرب فنادق لمترو التحرير

وهو على بعد 100 متر من ميدان التحرير وعلى بعد 500 متر من المتحف المصري وهتلاقي فيه أماكن مجانية للسيارات وهو قريب جدا من مسجد ابن طولون، وتقدر كمان تروح شارع المعز بسهولة، مع وصول سريع لمحطة المترو.

العنوان: 9 شارع التعاون 9 الدور ال11، 11522 القاهرة

سعر الإقامة ليلة واحدة: 25 دولار

 بوكينج 

موضوعات ذات صلة 

 

 

Cairo Hub Hostel

أقرب فنادق لمترو التحرير

وهو عبارة عن بيت شباب متميز وأنيق جدًا وعلى بعد 100 متر بس من ميدان التحرير ووصل سهل لحطة مترو السادات، اما المتحف المصري فهو على بعد 400 متر فقط، وكمان قريب من برج القاهرة وخان الخليلي، ومتوفر واي فاي ومطبخ مشترك وخدمات للنقل من وإلى المطار.

العنوان: 11 ميدان التحرير، الإسماعيلية، قصر النيل، القاهرة 11512

التليفون: 01224400696

التقييم: 9.9 استثنائي

سعر الأقامة ليلة واحدة: 26 دولار

 

 بوكينج

 

Tahrir Square Hostel من أقرب فنادق لمترو التحرير

أقرب فنادق لمترو التحرير

وهو برضه بيت شباب متميز جدًا وبيقدم وجبة إفطار كونتننتال أو انتقائية، وتقدر تروح برج القاهرة سيرا على الأقدام، وهتلاقي مطبخ مشترك وتراس للضويف وخدمة تحويل العملات، وهو على بعد 1.6 كم من ميدان التحرير.

العنوان: 11 ميدان التحرير،  بجوار كنتاكي الدور الأرضي،الإسماعيلية، قصر النيل، القاهرة

التليفون: 01095544349

التقييم: 9.5 استثنائي

سعر الأقامة ليلة واحدة: 20 دولار

 بوكينج

  

فندق سيتي فيو القاهرة

أقرب فنادق لمترو التحرير

وهو بيت شباب أنيق وبسيط وعلى بعد 250 متر فقط من محطة مترو السادات، وهتلاقي المكان مزين بأجمل الزخارف والفنون والمصرية والغرف مجهزة بخدمات متنوعة زي التليفزيون ولوازم استحمام وغيرها، وكمان هتستمتع بإطلالة بانورامية على المتحف المصري

العنوان:  1 شارع البستان، ميدان التحرير، قصر النيل، القاهرة

التليفون: 01225540100

التقييم: 7.6 جيد

سعر الأقامة ليلة واحدة: 28 دولار

 بوكينج

  

نزل صن القاهرة من أقرب فنادق لمترو التحرير

أقرب فنادق لمترو التحرير

وهو موجود وسط مدينة القاهرة وبيوفر إنترنت مجانًا ومكتب للرحلات السياحية وهو قريب جدًا من مناطق سياحية متنوعة زي خان الخليلي والمتحف المصري وغيرها، ومتوفر خدمة غرف وخدمات نقل.

العنوان:  1 طلعت حرب، الإسماعيلية، عابدين، القاهرة.

التليفون: 0225797977

التقييم: 7.2 جيد

سعر الأقامة ليلة واحدة: 27 دولار

 بوكينج 

 

Ismailia House Inn

أقرب فنادق لمترو التحرير

وهو على بعد 500 متر بس من ميدان التحرير، وبيقدم صالة مشتركة وخدمة واي فاي وعلى بعد 1.4 كم من المتحف المصري وقريب جدا من برج القاهرة وخان الخليلي، ومتوفر إفطار كونتننتال، والشرفة بتاعته بتوفر إطلالات مميزة على المدينة.

العنوان:  ميدان التحرير، الدواوين، عابدين، القاهرة.

التليفون: 0227963122

التقييم: 7.3 جيد

سعر الأقامة ليلة واحدة:  19دولار

 بوكينج

  

وفي النهاية فإنت مش هتحتار كتير لو عايز أقرب فنادق لمترو التحرير، فصحيح إن أماكن الإقامة المتميزة كتير في الميدان لكن القريب جدًا من محطة المترو بحيث توصل لها من غير مواصلات قليل شوية، ورغم ذلك في اختيارات مميزة ممكن الوصول ليها خلال 5 دقائق بالسيارة.

 

أقرب فندق من العجوزة