أبدأ البحث

أماكن للخروج في القاهرة

 أماكن للخروج في القاهرة
 

أماكن للخروج في القاهرة

لو عايز أماكن للخروج في القاهرة فإنت أكيد هتحتار جدًا، لإن بصراحة فيه عشرات الأماكن والفسح المذهلة في قاهرة المعز واللي بتعتبر أهم مدينة مصرية، مش بس علشان هي العاصمة، لكن لإنها بتجمع بين التاريخ والحداثة، وبين الأماكن الترفيهية والثقافية، وهنحاول نجمع لك أفضل أماكن للخروج في القاهرة.

 

1. رفاهية:

 أماكن للخروج في القاهرة

 

وهي من أماكن للخروج في القاهرة للي عايزيين فسحة غير تقليدية على الإطلاق، وهي مناسبة جدًا لشلة أصحاب سواء أولاد أو بنات، فهتلاقي هناك حروب بالألوان وهتاخد 50 طلقة بـ60 جنيه، وفيه كمان كرة قدم الفقاعات وهي لمدة 30 دقيقة بـ40 جنيه للفرد، وهتلاقي كمان إكس بوكس وألعاب فيديو وملعب كرة صابون وغيرها من الأنشطة الروشة جدًا.

 

2. أفريكا سفاري بارك:

 أماكن للخروج في القاهرة

وهي من الأماكن البعيدة شوية وموجودة في الكيلو 65 طريق القاهرة إسكندرية الصحراوي، لكنها مميزة جدًا لخروجة عائلية طول اليوم أو حتى فسحة مع خطيبتك أو عروستك، وده لإنك بتتحاسب بدخول السيارة الملاكي واللي تذكرتها 400 جنيه حتى لو فيها 7 أشخاص، وهتلاقي الحيوانات المتنوعة والجناين والمطاعم وأماكن مشي وجري وركوب دراجات وطبعا ممكن تاخد أكل معاك.

 

3. جزيرة المعادي من أفضل أماكن للخروج في القاهرة:

 أماكن للخروج في القاهرة

وهي من الأماكن المذهلة في القاهرة والمرواح ليها سهل جدًا سواء بالسيارة أو عن طريق مترو الأنفاق، وهي عبارة عن جزر صغيرة وجوّاها بحيرات صناعية، ممكن تركب مركب فيها أو تاكل في مطعم على البحيرات غير الحدائق وأماكن التصوير والمشي وركوب الدراجات.

موضوعات ذات صلة

أحلي فطار في القاهرة

أماكن داي يوز في القاهرة

أفضل مكان فوتو سيشن في القاهرة 

4. شارع المعز:

 أماكن للخروج في القاهرة

وده من أماكن التسوُّق المشهورة جدًا في القاهرة وهتلاقي هناك أجمل مناطق مشي وكمان فيه بيوت تاريخية وسعر زيارتها بسيط جدًا زي بيت زينب خاتون وبيت السحيمي ووكال الغوري وقبة الغوري، غير الحفلات المميزة ورقص التنورة وغيرها وطبعًا أجمل مطاعم شعبية موجودة هناك وبييجي لها السوّاح من كل مكان في العالم.

 

5. كريزي ووتر:

 أماكن للخروج في القاهرة

ودي من أماكن للخروج في القاهرة للي عايز فسحة شقية ومجنونة جدًا، فهي من أكبر وأقدم ملاهي مائية في القاهرة وهتلاقي هناك حدائق وألعاب فيديو وسباق سيارات وغيرها، وسعر التذكرة 65 جنيه سواء للكبار أو الاطافل فوق 3 سنوات.

 

6. القرية الفرعونية:

 أماكن للخروج في القاهرة

ودي من الخروجات المختلفة جدًا في القاهرة وهتلاقي جوّة نماذج واقعية جدًا لأشهر المتاحف والمعابد المصرية، وحتى الموظفين هناك لابسين فرعوني ولو عايز تدخل نموذج مقبرة توت عنخ آمون وتتصور جوّة مفيش مشكلة، وهي موجودة في البحر الأعظم وبتفتح من 9 صباحا وحتى 7 مساءً، وسعر التذكرة بيختلف وفقًا للبرنامج اللي بتختاره.

 

7. سمارت كامب:

 أماكن للخروج في القاهرة

وده موجود في العبور ويعتبر من أماكن للخروج في القاهرة مع الأصحاب أو مع خطيبتك لو عايز فُسحة مجنونة شوية، فممكن تتزحلق على الرمال لمدة ساعة، وكمان فيه ملعب صابون تستمع بيه ساعة كمان غير ملاعب الكرة الطائرة وكرة القدم والبينج بونج وكرة السلة، ولكن لازم تحجز قبل ما تروح.

 

8. كيدزانيا:

 أماكن للخروج في القاهرة

وهي موجودة في التجمع الخامس والمرواح ليها لازم بالعربية أو بتاكسي، ولكن مناسبة جدًا لخروجات العائلات وخصوصًا اللي معاهم أطفال صغيرين، فممكن تسيبي الطفل جوة بيمارس أي نشاط سواء ترفيهي أو ثقافي أو تعليمي من ضمن 30 نشاط،وتستمتعي إنت مع أصحابك أو مع زوجك.

 

9. المركز الدولي للبولينج:

 أماكن للخروج في القاهرة

وهو من الأماكن المناسبة للخروج سواء مع الأصحاب أو العائلات والأطفال، ففيه مناطق جلوس والعاب لذيذة سواء البولينج أو غيره، وكمان سعر الدخول مناسب جدًا وبيوصل 15 جنيه بس وده بيخليه من الملاذات السريعة لخروجة متننسيش في القاهرة.

 

وطبعًا لو عايز خروجات ثقافية شوية فأوعى تنسى قلعة محمد علي ولا المتحف المصري، وكمان عروض الصوت والضوء في الأهرامات واللي بتجمع بين المنظر الساحر والمعلومات الثقافية والرياضات الترفيهية سواء ركوب الدراجة أو الجمل وغيرها، غير المراكب النيلية سواء الكبيرة أو الصغيرة وفيه مراكب بيكون عليها حفلات بيتم الإعلان عنها قبلها.

 

10. قرية فجنون:

 أماكن للخروج في القاهرة

وهي اسمها عبارة عن مزيج بين كلمتين هما "فن و جنون" بمعنى إن الفنون جنون، وده من الأماكن النادرة في مصر اللي بتسمح بنشاط تعليمي وتفاعلي بين الآباء والأطفال، يعني ممكن تدخل مع طفلك وتلعب بالطين أو تتسلق البارات وفيه كمان حرب ألوان بين الأطفال بالإضافة إلى صناعة الفخار.

 وهي موجود منها 3 فروع وهما فجنون أواسيس ودي بـ50 جنيه بالإضافة لنشاط واحد وأي نشاط إضافي بـ35 جنيه، وفيه كمان فجنون آرت في المريوطية ودي بـ40 جنيه بس، وفيه في المنصورية بـ30 جنيه بس.

 

11. أدرينالين بارك:

 أماكن للخروج في القاهرة

ودي برضه من الخروجات المميزة جدًا سواء لشباب من عائلة واحدة أو في الجامعة، وهتلاقي هناك حرب الألوان واللي لازم تكون من مجموعات 8 أفراد، وهي موجودة ف 6 أكتوبر وسعر الدخول 200 جنيه للفرد شامل المسدس والزي و100 طلقة وبتفتح من 12 الضهر لحد 9 بالليل وأمان للأطفال من عمر 3 سنين.

 

12. قرية العزبة:

 أماكن للخروج في القاهرة

ودي من أجمل أماكن للخروج في القاهرة بالنسبة للعائلات، فهتلاقي خيمة عربية وركوب خيول وملاهي للأطفال وملاعب كرة، وسعر الدخول 130 جنيه بس شاملة إفطار وغداء وهي على طريق سقارة السياحي.

 

13. سكيت ماكس:

 أماكن للخروج في القاهرة

لو عايز تجرّب الزحلقة على الجليد فده من أكتر الأماكن المذهلة في مصر وموجود جوّة مول سيتي سكيب وممكن بـ25 جنيه بس تجرب لمدة 15 دقيقة ولو عايز ساعة كاملة فهتكون بـ60 جنيه.

 

14. دير سمعان:

 أماكن للخروج في القاهرة

وده بقى تصميم معماري مذهل محفور جوّة جبل المقطم، وبالإضافة لقيمته الدينية الكبيرة عند الأقباط إلا إنه كمان مزار تاريخي مذهل على مساحة ألف متر مربع وموجود جوّاه 4 كنائس.

وهو أصبح من المزارات الشبابية نتيجة ألعاب تحدي الخوف الموجودة هناك من الشعلقة في الحبال لمسافات طويلة على سفح الجبل وهو مغامرة ثقافية ودينية وشبابية مميزة جدًا.

 

15. برج القاهرة:

أماكن للخروج في القاهرة

هو صحيح في الجيزة لكن بيعتبر واحد من أجمل أماكن للخروج في القاهرة وأشهرها كمان، فمن فوق هتشوف أحلى منظر في حياتك، وكمان المطاعم هناك ملهاش حل، صعب قوي تكون في القاهرة ومتفكرش تزور البرج وحتى لو إنت قاهري أصلا وعايز تبسط خطيبتك أو مراتك فمش هتلاقي أجمل من الخروجة دي.

 

أماكن تصوير فوتوسيشن في القاهرة

 

 

أقرب مطعم كشري

أقرب مطعم كشري