أبدأ البحث

مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

 مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

 

يبحث الكثيرون عن مطاعم مشويات في دمياط الجديدة، فبعد التطورات المبهرة في تلك المدينة المصرية التي وصلت بها إلى مصاف العالمية من إطلالة خلابة على البحر مع الكثير من المشروعات العملاقة والفنادق وأماكن الترفيه، فإنها في طريقها لأن تصبح واحدة من أهم الوجهات السياحية في مصر لتنافس شرم الشيخ والغردقة والإسكندرية وغيرها من المحافظات الساحلية.

 

ما هي أفضل مطاعم مشويات في دمياط الجديدة؟

ستجد في دمياط الجديدة مجموعة من أفضل مطاعم المشويات وأكثرها فخامة ونظافة مع أسعار معقولة للغاية، ومن أكثر المطاعم التي لا يجب أن تفوِّت تجربتها عند تمضية إجازتك الصيفية المقبلة هناك:

 

مطعم مشويات خفاجي

 مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

وهو من مطاعم مشويات في دمياط الجديدة الأكثر شهرة على الإطلاق، فمع الجودة والطعم والسعر يعتبر من الأكثر إقبالًا في دمياط الجديدة سواء من السكان أو الزائرين الذين يرغبون في الاستمتاع بالمدينة الجديدة.

ويقدم مطعم خفاجي وجبات إفطار غاية في التميز مع عروض مشويات تتلاءم مع جميع المناسبات سواء خروجة فردية أو عائلية أو عزومات.

فهناك هتلاقي نص الفرخة المشوية مع الرز بالخلطة والسلطات والمخلل بـ80 جنيه بس، ومع أعلى جودة ممكن تشوفها على الإطلاق.

وهتلاقي كمان وجبة خفاجي ودي عبارة عن فراخ وكفتة وممبار وأرز وبطاطس ومجموعة متنوعة من السلطات الشهية جدا، وفيه وجبة الميني ميكس اللي بتشمل الكفتة والفراخ والبطاطس والسلطات.

كمان الساندوتشات الجاهزة هناك حكاية سواء الكفتة أو الشاورما أو غيرها، علشان كده دايمًا عليه إقبال كبير طول السنة وخصوصًا في شهر رمضان.

·         العنوان: بداية شارع الصعيدي الجديد مقابل مساكن الـ70.
التليفون: 01004382290

 

ربما يهمك أيضا

مطاعم شارع المعز

افضل دليل مطاعم مصر جميع أنواع المطاعم المصرية

 

مطعم مشويات العبد

 مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

لحم المندي وفراخ المندي والحمام مش ممكن تاكل أجمل منهم في مطعم مشويات العبد، ومع الأسعار الخرافية هناك ممكن تعزم العيلة كلها من غير ما تفلس، فهتلاقي ربع الدجاج الشيش بـ35 جنيه بس، وطاجن البطاطس باللحمة بـ43 جنيه بس، غير أسعار الربع كفتة والحواوشي والمشكِّل وغيرها، أما ربع الضاني في مطعم مشويات العبد بـ85 جنيه بس.

هتلاقي كمان هناك ساندوتشات كفتة وكبدة ضاني مميزة جدا غير الشيش طاووق، أما السلطات فهي حكاية لوحدها مع المشروبات السخنة والباردة والقهوة بجميع أنواعها، علشان تاكل وتحلي وتحبس في مكان واحد وبأرخص الأسعار وبأفضل جودة.

·         العنوان: المنصورة- أجا- طنامل أول الطريق السريع قبل كوبري طنامل العلوي.

·         التليفون: 050435744-010159131149

 

مطاعم أبو صالح

 مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

لو عايز تدوق أحلى حواوشي ممكن تاكله في حياتك فلازم تجرب مطاعم أبو صالح، فصحيح إن الحواوشي من الأكلات الشعبية المنتشرة في كل مطاعم المشويات في جمهورية مصر العربية، لكن قليل قوي اللي بيعملوه مظبوط بجد وكمان مضمون جدا، فالرغيف هيشبعك جدا بأسعار قليلة وطعم خرافي.

مش بس الحواوشي اللي وهمي في مطاعم أبو صالح فالطعم اللي على أصوله والأسعار القديمة موجودة في كل الوجبات اللي بتتقدم هناك، أما الرز الخصوصي بالكبدة والمكسرات فمش ممكن تندم عليه أبدًا وممكن تطلب الأوردر في أي مكان هيوصل فورا.

أما كباب الحلة فحكاية هناك غير الكفتة والممبار وغيره، فلو عايز تجمع كل حبايبك مع أذواقهم المختلفة وتفضيلاتهم المتنوعة وكله يخرج مبسوط لازم تزور مطاعم أبو صالح دلوقتي.

·         العنوان: دمياط الجديدة

·         التليفون: 0122493333-01017929100-0572405756

 

ربما يهمك أيضًا

أفضل مطاعم الزمالك في القاهرة

سلسلة مطاعم الحاتي

 

مطعم أبو صيام للمشويات

 مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

أحلى تتبيلة شوي هتلاقيها هناك في مطعم أبو صيام للمشويات، فسواء جبت انت اللحمة وهم تبلوها بمعرفتهم أو أخدتها متتبلة أو طلبت وجبات جاهزة فهتتبسط جدا في كل الحالات.

أما التوصيل فهو مجاني لأي مكان في مدينة دمياط الجديدة، وعندم اختيارات متنوعة جدا من الكفتة للكباب للطرب والنيفا، أما الطواجن فحكاية تانية خالص، فبداية من طاجن الملوخية وطاجن البامية ولحد فتة الموزة الضاني وفتة اللحمة مرورا بطاجن الحمام بالفريك وطاجن الأرز المعمر فهتحتار تماما هناك.

هتلاقي كمان مكرونات متنوعة وساندوتشات لو عايز أكل في السريع أو لو حد مش بيحب اللحوم قوي بالإضافة إلى سلطات متنوعة جدا.

·         العنوان: دمياط الجديدة- منتصف شارع الصعيدي الجديد

·         التليفون: 01097846695-0572427464

 

مطعم بركات الحلبي

 مطاعم مشويات في دمياط الجديدة

وده بيقدم لك أجمل عروض للتجمعات واللمة والصحة ممكن تشوفها في حياتك، فكلما زادت الوجبات قلت الأسعار جدا، علشان تاخد كل أصحابك وحبايبك وعيلتك هناك علطول.

فمفاجأتهم في رمضان 2022 هي تقديم عرض الـ140 جنيه عبارة عن 3 وجبات إما مكونة من ربع فرخة وراك مشوية و2 صباع كفتة وتومية أو سلطة، أو تكون الوجبة مكونة من نص فرخة مشوية وفتة كفتة وفتة شاورما، وكمان ممكن التوصيل مجانا داخل مدينة دمياط الجديدة.

·         العنوان: دمياط الجديدة- شارع المحجوب

·         التليفون: 01022588562

 

والآن بعد أن تعرفنا على أفضل مطاعم مشويات في دمياط الجديدة لازم تشاركنا رأيك في أي مطعم جربته تاني في مدينة دمياط وهل جربت واحد من الموجودين معانا في القائمة ولا لأ.

 

ربما يهمك أيضًا

دليل مطاعم بورسعيد

مطاعم سمك في الإسماعيلية

 

الأسئلة الشائعة

هي على بعد 4.5 كم فقط من ميناء دمياط وتطل على البحر الأبيض المتوسط مباشرة ويمر بها الطريق الدولي الساحلي الذي يربط بين الشرق والغرب العربي ويمر بسيناء.

هناك مجموعة كمبوندات مميزة في دمياط الجديدة مثل بيت الوطن في منطقة بارك دمياط، وكمبوند لوسيل وكمبوند جنة في الحي السادس المتميز وكمبوند مشروع دار مصر.

تعتبر الحديقة المركزية الممتدة على مساحة 55 فدانًا من أفضل الأماكن هناك فضلا عن شاطئ البحر وزيارة الميناء مع ملاهي متنوعة مثل ملاهي علي بابا وملاهي سنترال بارك وغيرها.