أبدأ البحث

كافيهات شارع فؤاد

 كافيهات شارع فؤاد
 

كافيهات شارع فؤاد الإسكندرية

الحديث عن كافيهات شارع فؤاد يحتاج إلى وقت طويل، فهو ليس مجرد شارع عادي من شوارع الإسكندرية أو حتى شوارع مصر، بل هو فعليًا أقدم شارع في العالم كله، إذ يعود تاريخه إلى عهد البطالمة، وكانوا يُطلقون عليه الطريق الكانوبي.

والشارع بقي على حاله تقريبًا دون أي تغيير من حيث الطول والاتساع طوال هذه القرون، فهو مزيَّن بالأعمدة الرخامية وكل مبنى فيه يحكي روايات لا يمكن الملل منها أبدًا، وبالطبع كل هذا يتطلب وجود كافيه أو مقهى يحلو عليه السهر، وهنحاول دلوقتي نعرف اكتر عن أجمل كافيهات شارع فؤاد.

 

1. كافيه L Passage:

كافيهات شارع فؤاد الإسكندرية

وهو طبعًا من الكافيهات المميزة جدًا في الشارع ده، وبيعتبر واحد من أفضل الكافيهات في إسكندرية عمومًا مش بس في شارع فؤاد

 وهو بيوفر أحلى جو لمة للأصحاب والعائلات والخروجات اللي بمجموعات كبيرة، علشان كده هو مش هادي خالص ودايما تحس فيه بالفرفشة والبهجة.

ولما يكون فيه ماتش مهم فأول مكان بيتم التفكير فيه هو الكافيه ده، فبيقدم أجمد المشروبات وفيه واي فاي ومكان جلوس خارجي وغيرها كتير.

العنوان:  52 شارع فؤاد

التليفون: 034860066

 

2. كوستا كافيه:

كافيهات شارع فؤاد الإسكندرية

وهو من الأماكن المخصصة لعشاق القهوة الأصلية والمصنوعة بجودة عالية ونكهات لا يمكن تخيلها، وهذا الكافيه له فروع في القاهرة أيضًا، ولكن الموجود في شارع فؤاد مع الإطلالة العريقة والمنظر الساحر وطبيعة الإسكندرية ينقلك إلى مكان آخر.

وهو عمومًا من الاماكن الهادئة إلى حد كبير ويمكنك أن تذاكر وتقرأ فيه، وتستمتع بأجمل المشروبات على الإطلاق وتقابل أصدقائك لكن دون ضوضاء.

العنوان: طريق الحرية، باب شرقي ووابور المياه، قسم باب شرقي، الإسكندرية.

التليفون: 16460

 

3. كافيه ومطعم تياترو إسكندرية:

كافيهات شارع فؤاد الإسكندرية

مع مشروبات مبتكرة ومميزة جدًا، وأنواع مدهشة من الإفطار بتبدأ بالفطير المشلتت وحتى الباتيه والمعجنات، أما عن الطواجن والأكل المصري الأصيل فمش ممكن تقدر تقاوم جماله.

ناس كتير بتعتبر الكافيه ده مش بس من أحلى كافيهات شارع فؤاد لكن من أجمل الأماكن في إسكندرية عمومًا، ففيه منطقة الجلوس مميزة والأكل رهيب ومتنوع وكمان قريب من أماكن مشهورة كتير.

ده طبعا غير إنه بينظم حفلات فنية ومعارض ونقاشات وندوات، والديكور نفسه مميز وعلى الطراز الفاطمي، يعني هتحس إنك رحت أكتر من زمن وإنت في نفس المكان.     

العنوان: 25 شارع فؤاد – قريب من سينما ريو.

التليفون: 3901336.

 

4. مطعم وكافيه ديجا فو Dejavu:

كافيهات شارع فؤاد الإسكندرية

وهو برضه واحد من كافيهات شارع فؤاد المميزة جدًا، وده بقى بيجي له الناس اللي ليها مزاج مختلف في الأكل وملهاش في التقليدي قوي، يعني هتلاقي السوشي مع مجموعة من أجمل الأكلات العالمية، مع ديكور مميز للغاية هيخليك تحس إنك في الماضي والحاضر مع بعض.

وهو بيعتبر برضه من الكافيهات الهادية إلى حد كبير وليه زباين مخصوصين بيحبوا الجو الغامض شوية بتاعه مع الأكلات الشهية.

العنوان: 14 شارع فؤاد, بجوار مسرح سيد درويش.

التليفون: 4858988 – 01227360571 – 01000051511.

 

5. كافيه أنتيكا:

كافيهات شارع فؤاد الإسكندرية

وهناك هتستمتع بكل لحظة فعليًا في المكان ده، فالمنظر الخرافي على البحر بالظبط من غير أي حاجة قدامك بالإضافة إلى أجمل المشروبات اللي ممكن تطلبها، وكمان أجمل وجبات الإفطار سواء الأومليت مع المشروم والجبنة، أو الفول بالبيض اللي ليه نكهة مميزة هناك.

ولو فيه ماتش فهتلاقي جو مناسب من التشجيع والمشاهدة وإنت على على البحر ولكن من غير خناقات، وغيرها كتير من مميزات بتخليه دايما من الاختيارات الشبابية للقاء الأصدقاء والتجمعات المرحة.

 

العنوان: 6 شارع فؤاد أمام قسم العطارين

 التليفون: 01010802777 034850974 035214147

 

ودي كانت مجموعة من أجمل كافيهات شارع فؤاد، واللي التمشية فيه في حد ذاتها تعتبر فسحة تاخد العقل من جمال المباني والزخارف والمحلات.

 

أفضل كافيهات سموحة

 

سموحة